DOKTRINA

 

           „Liliomszál, liliomszál” tudatfeltáró költői megfogalmazása annak az elhajlásnak, amely unos-untalan fenyegeti magyarságunk jelenét  és lehetséges jövőjét. 
Reményik Sándor:      
Elpártolt liliomszál

Liliomszál, liliomszál,                       Liliomszál, liliomszál,
Idegenhez mért hajoltál?                   Idegenhez  mért hajoltál
Mért öleli karcsú szárad,                   Ha magod lesz drága gyermek
Mért felejted a fajtádat?                    Nem tanul liliom nyelvet.
A fajtádat, a hitedet                           Vagy kis lelkét összetépik,
Szerelmed tűzére tetted,                    Meghasonlik mig megérik.
Messze látszik lobogása,                   Két tűz között kevert vére
Mi lesz, ha lesz hamvadása?             Kiomlik a csatatérre.
Lilomszál, liliomszál,                         Liliomszál, liliomszál,
Idegenhez mért hajoltál?                   Hajladozzál, hajladozzál.
Apád-anyád megsiratott,                   Szerelmes hajladozásod
Sírván mégis hozzá  adott.                 A te legfőbb igazságod.
Lehetsz néki százszor drága:            Mi szomorun  körülállunk
Más világ az ő világa.                       Mert más a mi igazságunk,
Világába  - ősi átok –                        Síratjuk a nászi kedved,
Beolvad a te világod.                        Síratjuk a fajtánk benned.
                                                                                                                                         .            Létezésünk legmélyén a bizalom áll, mint az ember és a valóság viszonyának alapja. A létezés második  csodájának az életben maradásnak  kell lennie és  van is biztosítéka, a nemzettartó, összefogó elv, rendszer, azaz doktrina. Azért kell a doktrina, hogy legyünk, akik vagyunk a világ ötvennégy országába kikerült testvéreinknek, -  még a Kárpát-medencében  szórványosodva élők számára is. Az újszülöttek és a kisgyermekek esetében döntő szerepe van az anya-gyermek kapcsolatának. A bizalomra  való képesség úgyszólván ott van a gyermek bölcsőjében Így közeledik gyermek anyjához, ember Istenéhez. A bizalom szent vérszrződés, aminek neve: kölcsönös bizalom. Ez teszi képessé az embert arra, hogy jól működő kapcsolatokat teremtsen az élet minden terűletén. Ezzel bizalomal való élés és visszaélés az emberek eredményes együttélésének egyik nélkülözhetetlen előfeltétele. Tehát a  bizalom az alapja annak, hogy egyáltalán élhessünk.
                Urrá lett  a bizalom filozófiai fogalmi rendszerében is meghúzodó dodonai jóslat (homályos, kétértelmű beszéd Dodona, a legrégibb görög jójhely nevéről), hogy a bizalom ikertestvére a bizalmatlanság, mellyel a bizalmat tönkre lehet tenni. Márpedig ha a bizalom egyszer már megromlott, igen nehéz azt újra  felépíteni – mondja Joachim Pletsch.
                 Csak a bizalommal válik a lehetetlen lehetségessé, a biztos ismeret szívbéli bizodalommá. A keresztyén világban, életvitelben  a bizalom egybeeső, azonos a hit fogalmáva. A körülmények kedvező alakulásába vetett hit, bizakodás, vagy az olyan személyre irányuló érzés, akiben megbízunk – okoskodik az istentelen bölcselet. Csak az képes bizalmat teremteni, akire önmagára nézve is jellemző a bizalom. A bizalom egyetlen biztos alapja Isten. A bizalomra való képtelenség bizonyítéka a kaotikus (rendetlen, rendezetlen, zűrzavaros), démonikus (ördögi,ördöngős, megszállott, szörnyűségében  félelmetes) világ.
                 Istentől elhajlott „liliomszál” képtelen a bizalom feltételezésére. Ezért keresi eszeveszetten, erőszakkkal az újabb és újabb látható, számbavehető konkrét – ha úgy tetszik – empirikus  bizonyítékokat. Ezekre a szánalmas emberekre nem lehet, nem szabad rábizni, nevelést, oktatást, itányítást, közéletet, társadalmat, politikát. Isten őrizzen! Nemzetet.
                 A kölcsönös bizalom  építőkövei, amelyekkel másokban ( egyedekben, családokban, közösségekben, nemzetben) bizalmat ébreszthetünk a következők:
    1. Nyíltság és közlés
    2. A gyakorlatban megmutatott szeretet
    3. A próbatétel kiállása
    4. Válságban, próbákban való összefogás
    5. Egymással való igazságos bánásmód
    6. Bűnvallás és bűnbocsánat
      A  bizalmat  tönkre teszi, aki maga visszaél a bizalommal, az nemcsak
mások bizalmát teszi tönkre, hanem a saját magához való bizalmat is. Erre szolgál néhány gyakorlati tanácsa a már említett kutatónak:
                  1. Közeledj bizalommal embertársadhoz akkor is, ha semmi nyilvánvaló  .                      okot nem ad arra, hogy bízhatsz benne!
    1. Soha ne szűnj meg szeretni, még a rosszakaratú embert sem!    
    2. De vonulj vissza, ha észreveszed, hogy a másik nem őszinte és nyílt veled szemben! Olykor megoldja a feszültséget a visszavonulás és a bölcs tartózkodás. De légy mindig kész arra, hogy szeretettel fodulj újra felé, ha lehetséget ad rá!
    3. Erősítsd a benned levő bizalmat az Istennel való élő kapcsolattal! Isten a forrása mindenféle bizalomnak.Benne határtalanul bizhatsz! Aki  Isten védelmében tudja magát, annak semmi oka arra, hogy féljen az emberektől.
    4. Kérj Istentől  bölcsességet arra, hogy miként alakítsad az emberekkel  való kapcsolatodat! Éppen a  próbatételek idejére  ígérte meg, hogy készségesen segít.
    5. Légy hajlandó megbocsátani akkor is, ha mások visszaéltek a bizalmaddal!             




                                             A szöveg megállapítását végezte: 
                                              Pásztori Tibor Endre