![]() András tízéves korától riporternek készült, ekkor látta a Frei Dosszié riportját az entebbei túszdrámáról. „Éreztem, hogy én is riporter szeretnék lenni, a világ minden tájáról történeteket mesélni. Szüleim sosem dolgoztak a médiában, iskolaújságunk ugyan volt, de csődbe ment, mielőtt még megjelenhettek volna első interjúim. Felhívtam hát a Pesti Est Junior nevű ingyenes lapot, hátha kíváncsiak a beszélgetéseimre - például Lázár Ervinnel vagy Kern Andrással. Vicces volt, tizenegy évesen megkaptam a havi sztárinterjú rovatot, amelyben – Forma–1-es pilótáktól kezdve Michael Flatleyn át, magyar hírességekig – érdekes embereket kérdezgettem. Már a középiskolában, a Közgazdasági Politechnikum videóstúdiójában készült a Találkozás egy fiatalemberrel című interjúsorozat, amelyből tv-műsor és könyv is lett. Az alanyok között volt Vitray Tamás, akkor ismerkedtünk meg, azóta egy különleges, mester-tanítvány viszony alakult ki köztünk. Rengeteget tanulok tőle ma is. Később olyan nemzetközileg elismert szakemberektől leshettem el a fogásokat gyakornokként, mint Richard Quest vagy Christiane Amanpour a CNN-nél. Az egész úgy kezdődött, hogy az őszödi beszéd utáni zavargások idején láttam a CNN-en: Nic Robertson haditudósító a Blaha Lujza térről jelentkezik be. Végigtelefonáltam az ötcsillagos szállodákat, és kértem, hogy kapcsolják. A harmadik hotelben elértem, és megbeszéltünk egy találkozót. Elkísértem az interjúra Orbán Viktorral. Kíváncsi voltam, hogyan dolgozik a CNN stábja, egyébként erre hivatkozva kértem a találkozót is. Ami meglepőbb, hogy Nic Robertson is kíváncsi volt arra, a fiatal magyar újságíró mit kérdezne Orbántól. Mielőtt Robertson elutazott Magyarországról, ajánlotta, hogy jelentkezzek gyakornoknak a CNN-hez. Azt már nem mondta, hogy ajánlást is írt rólam a gyakornoki program koordinátorának, így kerültem be. Az utazásra a pénzt a Színház- és Filmművészeti Egyetemen keresztül, a Leonardo nevű EU-s ösztöndíjprogram kere-tében kaptam. Első napomon a CNN-nél az összes gyakornokot leteremtették: Richard Quest fölpattant az asztalra, és megkérdezte tőlünk, mennyi az idő Hong Kongban? Senki nem tudta, csak tippelgettünk. Arról is csak ködös fogalmaink voltak, hogy éppen mik a legfontosabb események a világban. Attól kezdve nem lehetett belépni úgy az irodába, hogy nem hallgattunk rádiót, és nem olvastuk az aznapi újságok címlapjait” – emlékezett vissza. S. Takács András a mai napig megmutatja munkáit mesterének, Vitray Tamásnak, és sokat tanult egyetemi tanáraitól is, Fekete Ibolyától, Rangos Katalintól és Bárdos Andrástól. „A néző visszajelzése nagyon fontos, de a szakmai visszacsatolás is, nem szeretnénk magunk körül forgó, bezárkózott médiamunkásokká válni” – mondta. „Az On the Spot kapcsán a következő évadról tárgyalunk a Spektrum Tv-vel, a csatornától teljesen szabad kezet kapunk, ami a forgatásokat illeti. Ha megvan az ötlet, először az útikönyvekkel kezdjük. Ezután az interneten gyűjtünk anyagot a helyszínről, majd az adott országgal kapcsolatos irodalom és filmek következnek. Jó esetben minden előzetes terv felborul a helyszínen, és olyasmiről forgatunk, amit otthonról ki sem lehetett volna találni.” Cseke Eszter és S. Takács András legújabb filmjét, a Srí Lanka-i adást szerdán 23:20-tól vetíti a Spektrum. Á.D. vasárnapi hírek |
A Világlap Online Kulturális és érdekességekről szóló rovata