„Liliomszál, liliomszál” tudatfeltáró költői megfogalmazása annak az elhajlásnak, amely unos-untalan fenyegeti magyarságunk jelenét és lehetséges jövőjét.
Reményik Sándor: Elpártolt liliomszál
Liliomszál, liliomszál, Liliomszál, liliomszál,
Idegenhez mért hajoltál? Idegenhez mért hajoltál
Mért öleli karcsú szárad,
Mért felejted a fajtádat? Nem tanul liliom nyelvet.
A fajtádat, a hitedet
Szerelmed tűzére tetted, Meghasonlik mig megérik.
Messze látszik lobogása, Két tűz között kevert vére
Mi lesz, ha lesz hamvadása? Kiomlik a csatatérre.
Lilomszál, liliomszál,
Idegenhez mért hajoltál? Hajladozzál, hajladozzál.
Apád-anyád megsiratott, Szerelmes hajladozásod
Sírván mégis hozzá adott. A te legfőbb igazságod.
Lehetsz néki százszor drága: Mi szomorun körülállunk
Más világ az ő világa.
Világába - ősi átok – Síratjuk a nászi kedved,
Beolvad a te világod.
Urrá lett a bizalom filozófiai fogalmi rendszerében is meghúzodó dodonai jóslat (homályos, kétértelmű beszéd Dodona, a legrégibb görög jójhely nevéről), hogy a bizalom ikertestvére a bizalmatlanság, mellyel a bizalmat tönkre lehet tenni. Márpedig ha a bizalom egyszer már megromlott, igen nehéz azt újra felépíteni – mondja Joachim Pletsch.
Csak a bizalommal válik a lehetetlen lehetségessé, a biztos ismeret szívbéli bizodalommá. A keresztyén világban, életvitelben a bizalom egybeeső, azonos a hit fogalmáva. A körülmények kedvező alakulásába vetett hit, bizakodás, vagy az olyan személyre irányuló érzés, akiben megbízunk – okoskodik az istentelen bölcselet. Csak az képes bizalmat teremteni, akire önmagára nézve is jellemző a bizalom. A bizalom egyetlen biztos alapja Isten. A bizalomra való képtelenség bizonyítéka a kaotikus (rendetlen, rendezetlen, zűrzavaros), démonikus (ördögi,ördöngős, megszállott, szörnyűségében félelmetes) világ.
Istentől elhajlott „liliomszál” képtelen a bizalom feltételezésére. Ezért keresi eszeveszetten, erőszakkkal az újabb és újabb látható, számbavehető konkrét – ha úgy tetszik – empirikus bizonyítékokat. Ezekre a szánalmas emberekre nem lehet, nem szabad rábizni, nevelést, oktatást, itányítást, közéletet, társadalmat, politikát. Isten őrizzen! Nemzetet.
A kölcsönös bizalom építőkövei, amelyekkel másokban ( egyedekben, családokban, közösségekben, nemzetben) bizalmat ébreszthetünk a következők:
- Nyíltság és közlés
- A gyakorlatban megmutatott szeretet
- A próbatétel kiállása
- Válságban, próbákban való összefogás
- Egymással való igazságos bánásmód
- Bűnvallás és bűnbocsánat
A bizalmat tönkre teszi, aki maga visszaél a bizalommal, az nemcsak
mások bizalmát teszi tönkre, hanem a saját magához való bizalmat is. Erre szolgál néhány gyakorlati tanácsa a már említett kutatónak:
1. Közeledj bizalommal embertársadhoz akkor is, ha semmi nyilvánvaló . okot nem ad arra, hogy bízhatsz benne!
- Soha ne szűnj meg szeretni, még a rosszakaratú embert sem!
- De vonulj vissza, ha észreveszed, hogy a másik nem őszinte és nyílt veled szemben! Olykor megoldja a feszültséget a visszavonulás és a bölcs tartózkodás. De légy mindig kész arra, hogy szeretettel fodulj újra felé, ha lehetséget ad rá!
- Erősítsd a benned levő bizalmat az Istennel való élő kapcsolattal! Isten a forrása mindenféle bizalomnak.Benne határtalanul bizhatsz! Aki Isten védelmében tudja magát, annak semmi oka arra, hogy féljen az emberektől.
- Kérj Istentől bölcsességet arra, hogy miként alakítsad az emberekkel való kapcsolatodat! Éppen a próbatételek idejére ígérte meg, hogy készségesen segít.
- Légy hajlandó megbocsátani akkor is, ha mások visszaéltek a bizalmaddal!